Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RK

R82a63d44i69m 59K64a38l63a87s

14. 12. 2018 9:01

Nevím, kolik je slečně Kluskové let, ale její příspěvek chápu, přestože bych asi neplánoval, že by se měl shodou okolností objevit ve výběru dnešních blogů. Seznamování na internetu je skutečně svým způsobem specifické a vykání není u mladší generace zrovna na pořadu dne. Něco jiného je samozřejmě obchodní komunikace či oficiální diskuze. Vykání na seznamce může působit odtažitě, studeně a suchopárně. A to není úplně ideální metoda, jak někoho druhého zaujmout a vyvolat slibné představy.

Představy to je asi ten správný termín. Milý, přiměřeně vtipný, zabalený do té správné slupky příslibů a neznáma může vyvolat zájem. Ale někdo, kdo je mladý, a přesto tak opatrný, že vyká, zavání spíše opatrnictvím, usedlostí a korektností. A to není obrázek sympatického chlapa, který má pro strach uděláno, je akční, společenský a zběhlý v lidské komunikaci. Protože, jak jsem napsal, na seznamkách se mezi mladšími zpravidla tyká. Existuje ale samozřejmě rozdíl mezi tykáním a familiárností... A držet se přesně na hranici sympatického projevu a nevtíravosti může být pro někoho problém, anebo tuto hranici zaměňuje s tím, jestli vykat či tykat.

1 0
možnosti
JS

Tak to jsem tedy už asi opravdu stará, ale koho neznám tak vykám i na diskuzi...

3 0
možnosti
Foto

Muži tokají a ženy vokají (hází vokem). A je to! :-)

1 0
možnosti
Foto

Cizím lidem vykáme vždy, seznamka neseznamka. Tykání je překročení osobní hranice, které musí dít po předchozím souhlasu obou stran. Vykáním dáváme najevo respekt a dobré mravy.

9 2
možnosti
Foto

Nechápu, co je divného na tom, když někomu, koho neznám, zpočátku vykám. Pokud oba chtějí a sympatie jsou oboustranné, při prvním osobním setkání mohou vykání odložit. Pro mě je ten, kdo bez dovolení druhé straně tyká jen neomalená řepa.

7 1
možnosti
LB

Milá slečno Klusková,

děkuji Vám za stručný blogový příspěvek, který jde přímo k věci.

S vykáním a tykáním to máme každý po svém.

Když jsem byl o pár let mladší, považoval jsem za přirozené, že mi bude každý tykat, považoval jsem se za toho, který svým přímým a milým vystupováním tykání přímo vyžaduje.

Setkal se rok s rokem a dívám se na to už jinak. Stejně jako negativně vnímané vykání může být projevem formálnosti a odstupu, tak i stejně chápané tykání může být projevem přezíravosti a arogance.

Já jsem rád, když si dospělí lidé alespoň chviličku vykají, ať už se potkávají v jakékoli osobní či formální situaci, ba dokonce i když se hodlají seznámit na internetové seznamce.

Tož tak, Andreo. Su kluk z Hané, taky su na seznamce a chcu se s Tebó seznámit. Jak to vidiš?

Připadá Ti to takto v pořádku?

Já to přece jen vidím, že bychom si pro začátek, než mi - už jen proto, co jsem výše napsal - napíšeš, že nemáš zájem, mohli VYkat...

0 0
možnosti
VM

Budu vám vykat a řeknu vám tajemství: v 15. století ani jindy ve středověku nikdo žádné vykání neznal. To se odvozuje až od dvorských mravů Krále Slunce, tedy od 17. století. a to už je hluboký novověk. Tendence návratu k častějšímu tykání je tedy zpátečnictví.

0 0
možnosti
Foto

Nemáte pravdu. :-) první ojedinělé doklady vykání jako zdůraznění uctivého oslovení nacházíme v češtině zhruba v půli 15. století. Postupně se pak vykání prosazovalo jako gramatická kategorie zdůrazňující zdvořilost a úctu; k ní se postupně (zřejmě pod vlivem německého jazyka) přiřadilo také onikání a onkání, které zcela zaniklo v průběhu první poloviny 20. století. ( například v GEBAUER, Jan. Historická mluvnice jazyka českého. Díl IV. Skladba. Praha: Academia, 2007, s. 142-143.)

Nicméně o to tu nešlo. Moje věta, že nejsme v 15.století, se měla brát s jistou nadsázkou ;-) Psala jsem blog o internetovém seznamování, nepsala jsem o tykání a vykání všeobecně, tam je to zas trochu jinak a myslím si, že lidi, kteří nemají potřebu věčně rejpat a chytat za každé slovíčko, určitě pochopili, co jsem chtěla říct. A pokud nepochopili (nechtějí chápat), asi mi to večer taky nijak nezkazí ;-D Přeju fajn večer:-)

1 0
možnosti

Teda, tvoje starosti bych chtěl mít!:-)

0 0
možnosti
SB

Jestli vám vykání vadí, tak jděte na německou seznamku a tam vám vykat nebudou.

Tam vám budou budou onikat.

0 0
možnosti
Foto

Ech, nechci Vám kazit radost, ale tady není seznamka. Navíc zde narazíte spíše na starší a pokročilé, ba dokonce ještě pokročilejší... Tuším, že nic pro Vás, totiž pro tebe... Tak držím palce, aby to vyšlo jinde ;-)

1 0
možnosti
Foto

Možná jste to nepostřehla, ale píšu sem své dojmy ze seznamky. Notabene, i to ve svém blogu píšu, že zde sdílím své dojmy ze seznamování na internetové seznamce. Že nejsem na seznamce, vím, nicméně děkuji za upozornění;-D....

0 0
možnosti
  • Počet článků 17
  • Celková karma 14,72
  • Průměrná čtenost 1075x
slovy mýho kamaráda: Velký temperament v přílíš malém těle, s notnou dávkou duševního exhibicionismu, který ti nechá jen okamžik na okouzlení zevnějškem, humorem a okamžitě tě sejme všemi vlastnostmi, za které se ostatní stydí a ona si na nich zakládá :-D

Seznam rubrik